Weesperstraat 402, 1018 DN Amsterdam

020- 4280237
info@amsteloefentherapie.nl

Actief omgaan met spanning

Dr. Martine F. Delfos, psycholoog en auteur, beschrijft in haar boek ‘ Verschil mag er zijn’ hoe je een te hoog oplopende angst kunt verminderen. Teveel spanning kan leiden tot disbalans tussen je belastbaarheid en de eisen die de omgeving aan je stelt, een te hoge vaak chronische spierspanning en psychische spanning.

Een van de manieren waarop een teveel aan stresshormonen, opwindingsstoffen, omgezet kan worden is door te bewegen. Wanneer mensen zenuwachtig zijn, gaan ze vanzelf fysiek reageren. Wiebelen, met een pen spelen, ijsberen. Het lichaam gebruikt op die manier adrenaline en die afname maakt rustig. Bij kinderen is dit stressmanagement duidelijk waarneembaar. Als er onweer of een scheiding van ouders dreigt, is hyperactiviteit een natuurlijke reactie op deze spannende situatie. Hyperactief gedrag zorgt ervoor dat ze weer rustig worden.

Naast de mogelijkheid om een fysieke activiteit te ondernemen om angst te verminderen, kunnen constructieve gedachten het effect van adrenaline ook neutraliseren. Dit door de productie van rustgevende neurotransmitters en hormonen. Angst kan afnemen als je gedachten tot rust brengt en leert relativeren.

Het herkennen van fysieke en psychische activiteiten die tot overbelasting kunnen leiden is een eerste en noodzakelijke stap om je belastbaarheid te leren afstemmen op je dagelijkse belasting.

Verschil mag er zijn - 2008
Martine F. Delfos