Weesperstraat 402, 1018 DN Amsterdam

020- 4280237
info@amsteloefentherapie.nl

De invloed van sporten op de psychische gezondheid

We weten dat bewegen goed is voor de lichamelijke gezondheid, maar geldt dat ook voor de psychische gezondheid? En is het zo dat mensen die sporten minder vaak psychische stoornissen ontwikkelen dan mensen die niet sporten?

Het Trimbos Instituut heeft de invloed van sporten op de psychische gezondheid onderzocht. De stoornissen die in dit onderzoek centraal staan zijn stemmingsstoornissen zoals depressie; angststoornissen zoals paniekstoornis, agorafobie (pleinvrees), sociale fobie en middelenstoornis zoals misbruik van of verslaving aan alcohol- of drugs.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 45 % van de Nederlanders geen actieve sport beoefent, 32% gemiddeld 1-3 uur en 23% 4 of meer uur per week sport. Onder sporten verstaan we matig intensieve lichamelijke activiteit met een verhoogde hartslag of versnelde ademhaling, zoals bij stevig wandelen of fietsen.

De resultaten laten zien dat mensen die sporten minder vaak psychische stoornissen ontwikkelen dan mensen die niet sporten. Ze hebben 1,5 keer minder kans op de ontwikkeling van een stoornis vergeleken met degenen die geen actieve sport beoefenen. De kans op herstel bij een psychische stoornis is bij sporters 1,5 keer hoger. De kans op herstel bij een angststoornis, met in het bijzonder een fobie, ligt nog wat hoger.

Het maakt niet uit of je meer dan 3 uur per week sport. Een beetje beweging van 1 tot 3 uur per week blijkt voor de onderzochte stoornissen voldoende.

Bron: www.trimbos.nl
Netherlands Mental Health Survey and Incidence Study' (NEMESIS)