Weesperstraat 402, 1018 DN Amsterdam

020- 4280237
info@amsteloefentherapie.nl

Ik kan het!

Een gezonde dosis zelfvertrouwen maakt je minder vatbaar voor allerlei psychologische problemen. Psychologisch kapitaal bestaat naast zelfvertrouwen uit hoop, optimisme en weerbaarheid.

Psycholoog Robert Haringsma zegt dat een optimaal zelfvertrouwen is gebaseerd op een evenwicht tussen prestaties enerzijds en gevoel voor eigenwaarde anderzijds. Vaardigheid en waardigheid. Beiden kun je versterken. Het is niet makkelijk, wel mogelijk. Het hoeft geen doel op zich te worden, als je er maar genoeg van hebt om je prettig te voelen. Daarnaast zorgt het ervoor dat je het beste van jezelf durft te laten zien en ervaart dat je jezelf overtreft. En dit geeft je weer een sterk gevoel van geluk. Je kunt dit flow op bevlogenheid noemen. En wie bevlogen is, presteert beter. Dit versterkt weer zelfvertrouwen, de vaardigheidskant ervan.

Lees meer...

Gespannen spierweefsel?

Psychische problemen en stoornissen brengen naast psychische klachten ook lichamelijke symptomen met zich mee. Iemand die een depressie heeft, is vaak moe, voelt weinig, heeft slaapproblemen en is motorisch geremd of juist geagiteerd. Reich (1897-1957), een bekende grondlegger van lichaamsgerichte therapieën onderzocht de relatie tussen onverwerkte emoties en spierspanningen en ontdekte dat het lichaam spanning opbouwt als overlevingsstrategie om het te beschermen tegen pijnlijke emoties en herinneringen. Alexander Lowen, een leerling van Reich, ontwikkelde de bio-energetica, om via ontspanning van het lichaam ook onderliggende emoties los te laten komen en te verwerken.

Lees meer...

Quote van april

Het heeft geen zin tegen bomen in het bos te praten als je de planten in je eigen vensterbank verwaarloost. Het gewone leven met aandacht leven doet wonderen en kost geen cent.

Carla Rus – Opzij, december 2007

23 en ½ uur

Kun je zitten en slapen verminderen tot 23 ½ uur per dag? Slechte fysieke aërobe fitheid en weinig bewegen is een sterke voorspeller voor vroegtijdig overlijden. Als bewegen het medicijn is, wat is dan de dosering?

Mike Evans is arts en docent aan Universiteit van Toronto en heeft een visuele lezing gemaakt om voorlichting te geven over wat we als mens het beste kunnen doen voor onze gezondheid.

{youtubejw}aUaInS6HIGo#!{/youtubejw}

Bron: http://www.myfavouritemedicine.com/about-dr-mike/

Quote van februari

You can't stop the waves, but you can learn to surf.

Jon Kabat-Zinn

Waarom orde en regelmaat tot betere prestaties leiden

Orde en regelmaat zijn de bouwstenen van doorzettingsvermogen. Denise de Ridder, psychologe aan de Universiteit Utrecht en haar collega Roy Baumeister van Florida State University stuiten onlangs op een verband tussen het ontwikkelen van routines en de wilskracht die mensen kunnen opbrengen. Daarbij definieert de Ridder wilskracht als zelfcontrole, oftewel het vermogen om voorgenomen beslissingen uit te voeren in weerwil van verleidingen, zoals winkelen of in de kroeg hangen.

Lees meer...

Houd je hoofd erbij!

Bij het optimaliseren van je houding is de positie van het hoofd van cruciaal belang. Het lichaam volgt het hoofd.

Lees meer...

Taal en assertiviteit

Voor jezelf opkomen gebeurt met het gebruik van het woord 'ik'. En slechts twee woorden 'ik' en 'wil' zijn de meest directe en duidelijke om je wensen kenbaar te maken.

Lees meer...